Dietetyczne abecadło – pożegnanie z białą mąką

Zewsząd słyszysz, że będąc na diecie nie możesz jeść białej mąki pszennej, ale czy tak naprawdę wiesz dlaczego? I czy wiesz czym ją zastąpić?

Fotografia - Adam Mikulski

Fotografia - Adam Mikulski

Biała mąka jest pozbawiana 70–80 proc. ważnych składników odżywczych poprzez jej przetwarzanie. Otrzymany biały proszek jest wynikiem oczyszczenia ziaren pszenicy z zarodka, czyli okrywy nasiennej.

Przetwarzanie tych ziaren niszczy składniki mineralne (wapń, fosfor, magnez, sód, żelazo) oraz witaminy z grupy B. Wygląda więc na to, że jasna mąka zawiera jedynie 20–30 proc. składników odżywczych obecnych w czystych ziarnach!

Jedzenie na bazie białej mąki (np. pieczywo) jest wysoce węglowodanowe (posiada wysoki indeks glikemiczny), jednak ta energia szybko ucieka, ponieważ pieczywo białe nie jest sycące. Jasna kromka chleba natychmiast wchłania się do krwiobiegu (skrobia szybko rozkładana jest do glukozy), dlatego też organizm odczuwa nagły wzrost cukru, a jego nadmiar łatwo zmienia się w niechciane zapasy tłuszczu.

W przypadku mąki razowej (na przykładzie chleba razowego, ale nie takiego, który jest barwiony na kolor ciemnego pieczywa) sytuacja wygląda trochę inaczej. Takie pieczywo jest dłużej trawione, ponieważ węglowodany złożone są rozbijane na glukozę w znacznie wolniejszym tempie niż ma to miejsce w przypadku węglowodanów prostych, przez co dostarczają nam energii powoli, zaspokajając potrzeby organizmu przez dłuższy czas. Poza tym pieczywo razowe ma więcej witamin i składników mineralnych, co również ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i sylwetki.

Prawdopodobnie najzdrowsza mąka na świecie


Biała mąka nie tylko sprawia, że jemy więcej i szybciej stajemy się głodni, ale także wpływa negatywnie na metabolizm, potęgując reakcję hormonów odpowiedzialnych za gromadzenie tłuszczu w ustroju.

Jednakże należy pamiętać, że mąka to stadium największego rozdrobnienia ziaren zbożowych, dlatego jakiekolwiek produkty z mąki (nawet makaron razowy) będą szybciej powodowały nagły wzrost cukru w naszym organizmie.

Jeśli jednak ciężko nam zapomnieć o pizzy, naleśnikach czy nawet kanapkach dobrze jest wykorzystać do tego mąkę z pełnego przemiału lub pokombinować z nieco bardziej egzotycznymi proszkami, jak np. mąka kokosowa czy mąka migdałowa. Osoby, którym daleko do egzotyki, a chcą ominąć w swojej diecie pszenicę, mogę spróbować wyrobów z mąki gryczanej! :)

Źródło: trenner.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Fit desery - proteinowe smoothie 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi Koktajl na płaski brzuch Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej "Dni kobiece" a odchudzanie? Ratunku! Waga rośnie :( Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Jak zacząć? Sok z pokrzywy - naturalny detoks Niepożądany efekt plateau. Jak go przetrwać? „Jak mogę zrzucić wałeczek tłuszczu na dole brzucha?” Chrom a odchudzanie

Popularne w tym tygodniu:

Kortyzol – Hormon XXI wieku